POZOSTAŁE/ PRZEPISY

JAK ŁĄCZYĆ PRZYPRAWY I ZIOŁA W KUCHNI?

Odkąd zaczęłam gotować zwracam większą uwagę na to, co ląduje na moim talerzu i jakie ma to znaczenie dla mojego organizmu. Stale pogłębiam swoją wiedzę nie tylko w temacie ukochanej fotografii kulinarnej, ale i samego żywienia. Ilość książek w moim domu na ten temat autentycznie zaczyna mnie przerażać. Ale poszerzanie wiedzy na temat żywienia ma naprawdę ogromne plusy. Jeszcze niedawno jedynymi przyprawami, jakie znałam i jakich używałam były sól, pieprz, czosnek i ta do kurczaka 😉 Im więcej czytam o przyprawach, tym większą mam ochotę na eksperymentowanie z nimi. W swojej kuchni mam ponad 30 różnych, suszonych przypraw i 8 świeżych, w doniczkach, które stale wykorzystuję podczas przyrządzania posiłków. Stale też pogłębiam swoją wiedzę na temat przypraw, które na co dzień stosuję w swojej kuchni. I byłam naprawdę zaskoczona tym, jak ważne w naszym posiłku są właśnie przyprawy. Wiele z nas używa przypraw, wykorzystując ich właściwości smakowe, kompletnie nie mając świadomości, jakie kryją właściwości zdrowotne. Dla Was i dla samej siebie przygotowałam zestawienie najważniejszych przypraw dla naszego organizmu z podziałem na 3 kategorie: przyprawy czerwone, zielone i żółte.

przyprawy czerwone

Zaliczamy do nich chili, pieprz czarny, paprykę ostrą oraz słodką, a także pepperoni i curry.

Czerwone przyprawy działają agresywnie na naszą tkankę tłuszczową (jestem im za to naprawdę wdzięczna!). Zawarta w nich kapsaicyna przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu. Dzięki nim, spożywając posiłek spalamy jednocześnie kalorie. Rewelacja! 🙂

dsc_0711

przyprawy zielone

Zaliczamy do nich bazylię, moje ukochane oregano, które stosuję do wszystkiego, czosnek, zioła prowansalskie, szałwię, tymianek i miętę.

Przyprawy z zielonej grupy działają stabilizująco i łagodząco na żołądek, zmniejszają dolegliwości dyspeptyczne, jednocześnie łagodnie stymulując trawienie pokarmu. Przyprawy te wspomagają również pracę jelit, a także regulują pracę żołądka.

dsc_0720

przyprawy żółte

Zaliczamy do nich imbir, cynamon i kardamon.

Przyprawy stymulują pracę przewodu pokarmowego. Ponadto ułatwiają trawienie poprzez stymulację wydzielania soków żołądkowych. Poprawiają także krążenie, przez co dają poczucie przypływu energii i hamują apetyt, zapobiegając chęci podjadania.

dsc_0731

z czym łączyć przyprawy i zioła w kuchni?

anyż

ciasto kawowe, słodkie chleby, kompoty owocowe, wołowina, cielęcina, wiejski ser

bazylia

dania z pomidorami, groszek, szpinak, sałata, zupa fasolowa, baranina, wołowina, cielęcina, krewetki, sosy pomidorowe, spaghetti, suflety, omlety

cynamon

słodkie bułeczki, muffiny, ciasteczka, ciastka, tapioka, puddingi czekoladowe, kawa, ciasta owocowe, gorąca czekolada, słodkie ziemniaki, dynia

czosnek

mięsa, ryby, sosy pomidorowe, sosy sałatkowe, sosy sałatkowe, grillowane warzywa

estragon

marynaty do mięs, sałatki, omlety, ryby, zupa pomidorowa, brokuły, szparagi, kalafior, kapusta, drób

gałka muszkatołowa

donaty, puddingi, bita śmietana, lody, pieczone banany, pasztety, ciasto dyniowe, szpinak, pieczone mięsa

goździki

szynka, pieczona wieprzowina, marynowane owocoe, ciasto jabłkowe i dyniowe, buraczki, zupa krem z pomidorów i groszku, gorąca herbata, grzane wino i piwo

kminek

chleb, kapusta, ziemniaki, mięsa

kolendra

zupy z warzyw strączkowych, potrawy mięsne, sałaty

koperek

pieczone i gotowane ziemniaki, twarożki, ryby, sosy do ryb, ogórki kiszone, młoda kapusta, sałatki ziemniaczane

kurkuma

pikle, marynaty, dressingi do sałat, ryby, owoce morza

liście laurowe

buraczki, gotowana marchew, zupy warzywne, wołowina, cielęcina, baranina, gotowany kurczak, marynaty

majeranek

biały barszcz, żurek, pieczone mięsa, ryby, pieczarki

mięta

galaretki, lody, sałatki owocowe, sałatyka z sera wiejskiego, kapusta, marchew, woda

oregano

pizza, sosy pomidorowe, pieczeń wołowa, opiekana i pieczona jagnęcina i cielęcina, ryby, szpinak, sosy warzywne

papryka

pizza, kiełbasa, kuchnia włoska, hiszpańska, węgierska i meksykańska

pietruszka

zupy, sałatki, mięsa, ryby (szczególnie tuńczyk), sosy, omlety

rozmaryn

pieczona jagnięcina, wołowina, wieprzowina, drób, łosoś, pieczone ziemniaki, zielony groszek

szafran

ryż, słodkie bułeczki, wywary z ryb, zupy z kurczaka, ciasta (np. marchewkowe)

szałwia

wszystkie dania wieprzowe, nadzienia do dań z ryb i drobiu, ciemne sosy, francuskie dressingi, pomidory, groszek

tymianek

żwieże pomidory, zupy warzywne, krokiety, karczochy, grzyby, ziemniaki, sosy na bazie owoców morza, cebula

imbir

dania z kuchni azjatyckiej i indyjskiej, ciastka, puddingi, kompoty, pasztety, marynaty, grzane wino i piwo

You Might Also Like

  • W kuchni staram się używać jak największej liczby przypraw, urozmaicać dania hohoho ostatnio mam fazę na ostrą papryke mieloną i patrzę, że pomocna jest 😀

  • Takie zestawienie przydaję się szczególnie wtedy, gdy przygotowujemy coś nowego, ale błądzenie po omacku i wymyślanie połączeń, których nie ma na kartce też jest super 😉 A z tą różnicą między suszonymi, a świeżymi to prawda, dlatego od miesięcy mam na swoim parapecie własną bazylię, oregano, tymianek, miętę i rukolę, bo uwielbiam ich smak i aromat <3 A bazylię wsuwam głównie na kanapkach z pomidorkami cherry <3 <3 <3